A vltozatossg, amit a kisgyermek pont fejldse miatt "produkl" krnyezete szmra, gynyrkdtet. Lenygz, mennyit vltozik, mennyit tanul, mekkort n rvid id leforgsa alatt. Teste, lelke, szelleme kz a kzben n, nylik meg, bontakozik ki. Ha valami visszaveti a fejldsben az egyik terleten, az megmutatkozik ms dolgokban is, ha gyermeknk valamilyen szempontbl klnleges adottsgokat kapott, az elreviszi ms terleteken is. A tmakr cikkei j kiegsztst adnak a "Mit tud a baba" szolgltatshoz is, kitr az egyes fejldsi rendellenessgekre s azok kezelsre is.
A legszebb, legokosabb, leg...
Mindenki egynisg mr csecsemkorban is. Az egyik baba gyorsabban n, a msiknak elbb jnnek ki a fogai, a harmadik hamarabb ll fel. Egszsges gyerek elbb-utbb elri az letkornak megfelel testi-szellemi fejlettsget. Az sszehasonltgats csak elveszi a kezd szlk nbizalmt s a gyerekre is rossz hatssal lesz, amikor rzi az elgedetlensget. Ha gy rezzk, hogy gyermeknk elmaradt valamiben, forduljunk gyermekorvoshoz, vdnhz.
Az pp, hogy csak vilgra jtt pici emberke oly gymoltalan, magatehetetlen s kiszolgltatott. Els pillanatban, tn mg nem is szp, de egy-kt ht alatt gynyr forms babaknt lopja be magt krnyezete szvbe, s csodlatos mdon a vele megajndkozott szlk sznak a boldogsgban, pedig - valljuk be - mekkora gondot jelent a kis jvevny, ugyanakkor mg nem sok mindent lehet vele kezdeni.
Ahogy azutn egyre tbb mindent csinl, nzeldik, mosolyog, figyelni kezdi krnyezett, jtszik a vgtagjaival, idrl idre elhangzik, hogy "csak addig ilyen des s addig nincs vele gond, amg ilyen pici", s hogy "milyen gyorsan elmlik ez az id". Fontos lenne, hogy kimsszunk ezekbl a kzhelyekbl. Az az idszak is nagyon kritikus az ember testi-lelki-szellemi fejldse szempontjbl, amg mg nem kommunikl krnyezetvel a felnttek szmra egyszeren rthet mdon, azaz nem beszl. Rendkvl fontos a picinek a csaldi bke, a harmnia, a szmtalan klnfle inger s benyoms, a sznek, a zene, a mozgs. A baba sokkal tbbet lt, rez, tanul s fog fel a vilgbl, mint amennyi ltszik is rajta. Ksbbi fejldsnek is itt vannak a gykerei.
Valahol ebben az idszakban dl el az is, hogy a baba s szlk egyarnt megtalljk s kialaktsk azt a knyes egyenslyt, ami a knyeztets s helyes gondoskods kztt van. Meg kell tanulni, mikor lehet s szabad egyedl hagyni a babt, milyen kvetelzsre kell odafigyelni, s mikor nem szabad neki engedni. Mr ebben a korban fontos a kvetkezetessg.
Az egyre nllsod baba egy ves kora krl kezd valdi csaldtagg vlni, amikor mr meg tudja rtetni magt krnyezetvel, akarata egyre inkbb formt lt, beszdben, jtkban, mozgsban. Ilyenkor szmtalan meglep s aranyos dolgot produkl, amit a hasonl kor gyermekek szlei nem gyznek egymsnak elmeslni, csemetiket sszehasonltgatni.
Ahhoz, hogy ez az idszak ne mljon el vglegesen, s ksbb is hasonl s egyre nagyobb rmt talljunk a csepered, fejld gyermekben, rdemes kihasznlni ezt az idszakot, s sokat egytt lenni a gyerekkel. Ne hagyjuk nyomtalanul elszaladni ezt az idt. Sajnos a legtbben arra mr nem tartalkolnak ert, hogy egy-egy nap vgn megrktsk az aznapi trtnseket, a gyerekszj vicceit, a pici beszdfejldsnek kedves, vicces s tanulsgos lpseit, aranyos mondsait.
Azon tl, hogy az egyik legkedvesebb ajndk lehet belle ksbb a mr nagyobbacska kamasznak, felnttnek, szmtalan rtkes informci tartalmazhat szlnek, pedaggusnak, orvosnak egyarnt. Mg a ksbbi idegennyelv-tanulsi szoksai is visszavezethetk lesznek erre a meghatroz korra.
A fejldshez tartozik a testi nvekeds, a gyermek fogzsa, rzk- s mozgsszerveinek fejldse, mozgsnak alakulsa, tpllkozsi, alvsi szoksainak megvltozsa, jtkai, szobatisztv vlsa, trsas viselkedse, szemlyisgnek formldsa. A sor mg sokig folytathat volna.
A fejlds olyan sszetett s annyi minden befolysolja, hogy elfordulhat, hogy a baba fejldsvel kapcsolatos krdsekre e tmakr cikkein kvl tallhat meg oldalunkon a vlasz. Mindenesetre a Fejlds a tmakrben is igyekeztnk komplex sszefoglalst adni a 0-3 ves korosztly testi-lelki-szellemi fejldsrl
|