Megoszlanak a vlemnyek arrl, mikor esedkes a szobatisztasg. Ideje fgg a gyermek testi adottsgaitl, rettsgtl, szletsi idejtl, egyni ignytl, a krlmnyektl s termszetesen attl is, hogyan nevelik a szlk, mikor ltjk elrkezettnek az idt. E tekintetben klnbz felfogsok uralkodnak. Ma ltalnos elv, hogy a srgets rossz politika. Minden esetre a szobatisztasg elrse nagy mrfldk a gyermek s szl letben egyarnt. Nagy megknnyebbls a piszkos pelenkahegyek eltnse, mg inkbb, hogy nem kell pelenkkat vsrolni. A gyermekek is tudatban vannak a dolog jelentsgnek, bszkk r.
A pelenkzsrl
Az egszsges babnak elg, ha az etetsek eltt tesszk tisztba. A pisi nem bntja a brt, ha viszont kakis, tegyk tisztba soron kvl.
Valban, nem kis elrelps a gyermek letben, hogy fokozatosan megtanulja akaratlagosan irnytani a vizelet- s szkletrtst. Az els letvben a csecsem nincs tudatban blmkdsnek. Ha a vgbl megtelik, s a gyomor megtltse rvn megindulnak a bltartalmat tovbbt, n. perisztaltikus mozgsok, akkor ez a vgbelet is elri, s a szkletet a vgbl zrizmhoz nyomja, amire vgl megnylik a vgblnyls. Egy kicsi megnyls is egy olyan reflexet indt el, aminek kvetkeztben a hasfal izomzata is sszehzdik, s a megnvekedett hasregi nyomssal a szervezet kinyomja a vgbl tartalmt. Ezrt tipikus, hogy a gyerekekre pont tkezs kzben jn r az inger.
Az els letv vge fel mr felmerl a szobatisztasg krdse, legalbbis az tkezsekhez kpest kiszmthatv vlik a szkletrts, amit kihasznlva megtanthatjuk a picit a bilizsre. Ekkor azonban mg csak a szl irnytja a folyamatot tudatosan s az eredmny ellentmondsos, a szakemberek ezrt vitatjk a mdszert.
rdemesebb megvrni a gyermek rettsgt, amikor kezd felfigyelni a szkletre, vizeletre, megszagolja, beszl rla, zavarja. Viselkedsben megjelenik a nagyok utnzsa, az ajndkozsdi, jtkszerei kztt kedvencek az sszedughatsak. Megtanulja, hogy mindennek helye van. Mindez pedig hozzsegti ahhoz, hogy felismerje, a szkletnek a biliben a helye, "oda kell beletenni", normlis, hogy utna eltvoltjuk s eltnik. Az utnzs pedig az nllsg lmnyt knlja nekik. Az akaratlagossggal jr az is, hogy megtanuljk visszatartani a szkletet, ami fontos, de kedveztlen esetben a dac eszkzv vlhat.
A legtbb gyermek 18-24 hnapos korban vlik rett a szobatisztasgra. Megtanul szlni, ha bilire kell lnie, s akarja, hogy megszabaduljon a pelenkba ment szklet, vizelet okozta kellemetlensgtl. A kt testnyls akaratlagos mozgatsnak elsajttsa tulajdonkppen egy nagyon termszetes fejldsi lps, pp ezrt fontos, hogy lehetleg ne rontsuk el, mert sajnos kpesek vagyunk r.
A szobatisztasg kialakulsval fogalmazdik meg az egy letre szl igny krnyezetnk tisztasgra, a rendszeretetre, st a rendszeressgre is, amit immr a gyermek irnyt akaratlagosan. A "kis balesetek" kapcsn szembesl vele a gyerek, hogy van siker s balsiker, tud gyes lenni s valamit rosszul csinlni. A szobatisztasgra val nevels kapcsn a gyermek felelssgrzetet is tanul, jelleme sokat fejldik.
Test s llek sszekapcsoltsga ezen a terleten is kzzelfoghatan megnyilvnul. A szobatisztasg elhzd kialakulsa mgtt - ha anatmiai okok kizrhatk - rendszerint lelki problmk llnak, ahogy az emsztrendszer mkdsnek felnttkori zavarai is nem egyszer visszavezethetk gyermekkori traumkra.
A szl szmos ponton jl-rosszul beleszlhat a termszetes folyamatba, s bele is kell avatkoznia, csak az nem mindegy hogyan. Fontos a biztats, a jkor mondott dicsret, a vlemnyformls, anlkl, hogy tlzott undorra tantsuk a kicsit a test vladkai, termkei s azok szaga kapcsn. vatosan kell bnni nemtetszsnkkel, ha sikertelen volt a gyermek. Ennek csak jogos esetben szabad hangot adni, ha valban tehet rla.
Kzvetve a szobatisztasghoz tartoz tmakr, miknt kezeljk azt a mr emltett lettani trvnyszersgbl add illemtani krdst, hogy evs kzben kellene bilire lni, WC-re menni. A tmakr a krds egszsggyi s nevelsi vonatkozsaira egyarnt kitr.
|